Mój debiut

mój debiut
W programie „Mój debiut” może wziąć udział każdy, kto uważa, że ma coś interesującego do przekazania innym, i chciałby, aby zostało to uwiecznione w formie książki wydanej tradycyjnie lub w formie e-booka.

Kariera w toku

kariera w toku
W programie „Kariera w toku” może wziąć udział każdy, kto już coś wcześniej opublikował i zamierza kontynuować swoją twórczość pisarską, każdy, kto słyszał o nas i chciałby skorzystać z pomocy naszego wydawnictwa.

Ocalić od zapomnienia

ocalić od zapomnienia
Program „Ocalić od zapomnienia” skierowany jest do każdego, kto chciałby upamiętnić w sposób szczególny najpiękniejsze chwile swojego życia, życia bliskich, przyjaciół, znajomych, życia firmy, z którą jest związany.
OD OGLĄDANIA DO PISANIA!

OD OGLĄDANIA DO PISANIA!

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej – czyli, jak zachęcić ludzi do czytania? Szczególnie dzieci i młodzież, która – ze względu na wszechobecne smartfony, tablety i komputery – zbyt często po książki nie sięga (chociaż powinna)? Wyłączyć internet w domu i zablokować go w telefonach komórkowych? A może zrobić coś, co pedagogom i rodzicom rzadko przychodzi do głowy, czyli… zaprowadzić dzieci do kina? I pokazać dobre, ambitne filmy nawiązujące do literatury?

Poszerzanie horyzontów – Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

To rozwiązanie nie jest niczym nowym. Od wielu lat w Polsce funkcjonuje projekt realizowany przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Promuje on filmy, których raczej nie obejrzymy w ogólnopolskich sieciach kin. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to propozycja skierowana do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zainteresowanych poszerzeniem wiedzy przyswajanej w trakcie zajęć. Bo świetne filmy, dobrane do określonego wieku odbiorców, nie tylko uwrażliwiają na literaturę, skłaniają do czytania i pisania (ktoś, kto dużo czyta, często decyduje się na napisanie czegoś własnego i zastanawia się, jak wydać książkę), ale i poszerzają horyzonty, otwierając nas na innych ludzi, ucząc pozytywnych reakcji na inność.

Autorzy NHEF piszą: „Każdy projekt realizujemy z przekonaniem o potrzebie kontaktu z dziełem filmowym już od najmłodszych lat. Chcemy, by młodzi widzowie poprzez refleksyjny odbiór sztuki filmowej rozwijali swoją wrażliwość, zdobywali wiedzę i lepiej rozumieli otaczający ich świat. Naszym celem jest również wsparcie nauczycieli, rodziców, animatorów kultury oraz pracowników kin, którzy tak jak my dostrzegają wartość sztuki filmowej i jej potencjał w edukacji dzieci i młodzieży”.

Nowa jakość czytelnicza

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to nie tylko projekcje filmów, ale i dyskusje. Przed każdym seansem prelegent wprowadza widzów w tematykę filmów, a później zaprasza do rozmowy. Co ważne – nauczyciele, którzy przychodzą do kina z uczniami, otrzymują konspekty zajęć lekcyjnych, nawiązujących nie tylko do obejrzanych filmów, ale i do literatury, psychologii, sztuki i muzyki. W ten sposób projekcje stają się idealnym uzupełnieniem procesu edukacyjnego. A skoro dziś obrazy tak bardzo oddziałują na naszą wyobraźnię, to może właściwie ukierunkowane oglądanie filmów jest w stanie wykreować nową jakość czytelniczą w Polsce? Na pewno warto spróbować.

Pokot” i „Dzieci z Bullerbyn”

W tegorocznej propozycji Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej (rok szkolny 2018/2019) znalazł się np. film „Nowe przygody dzieci z Bullerbyn”, nawiązujący do słynnej książki Astrid Lindgren, oraz „Pokot”, nakręcony na podstawie książki Olgi Tokarczuk. To propozycje ważne, ambitne, niejednoznaczne, wywołujące emocje i skłaniające do myślenia oraz dyskusji.

Bądźmy świadomymi rodzicami i nauczycielami

Skoro dziś tak dużo mówi się o tym, jak nakręcić filmik na YouTube’a, to może warto przy okazji opowiedzieć dzieciakom, jak wydać książkę lub czasopismo, jak zaprojektować szatę graficzną, wybrać odpowiednią czcionkę i kolor okładki. Przecież bogactwo typografii pokazać możemy na przykładzie napisów w filmie oraz tzw. czołówki i tyłówki, czyli tekstów i ujęć prezentowanych na początku i na końcu filmu. Mądry nauczyciel nie omieszka przy tym wspomnieć o roli producenta filmowego, a później zrobi dygresję o tym, jak prowadzić firmę producencką i wydawnictwo literackie, jaki jest koszt nakręcenia filmu i… koszt wydania książki. Dlatego, jeśli jesteśmy świadomymi rodzicami lub nauczycielami, zróbmy coś dobrego dla naszych dzieci i zabierzmy je do kina.

Źródło cytatu: www.nhef.pl.

Comments are closed.